perjantai 12. heinäkuuta 2013

Torstain työpajat

Työpajoihin pitäisi ostaa erikseen sisäänpääsy, mutta opettaja-apurahani turvin pääsen käymään useammassa. AAA-passi siis.

Työpajat on jaettu kahteen eri pääluokkaan: Skeptinen koulutus ja Skeptinen aktivismi.

Koulutusluokassa pajat menevät seuraavasti:
1. Kuinka kamera valehtelee (How Your Camera Lies to You)
2. Skeptisismiä kautta opintosuunnitelman (Skepticism Across the Curriculum)
3. Spiritualismin peruskurssi (Spiritualism 101)
4. Tieteeseen perustuva lääketiede (Science Based Medicine)
5. Kuinka rationaalisia olemme? (How Rational Are We?)

Aktivismiluokan pajat:
1. Skeptinen bloggaaminen (Blogging Skepticism)
2. Crowd-sourcaaminen (Crowd-Sourcing Skepticism)
3. Skeptisimin kannattaminen ympäri maailman (Supporting Skepticism Around the World)
4. Skeptisen historian suojeleminen (Preserving Skeptic History)
5. Huuhaa taistelulajeissa (Taking On Woo in Martial Arts)

Luonnollisesti minua kiinnostavat enemmän koulutuspuolen pajat, joten osallistun vain niihin.

Käyn tässä tarkemmin läpi ainoastaan eniten itseäni koskettaneen pajan, eli "Skeptisismi kautta opintosuunnitelman"
Aiheena skeptisismi kaikissa aineissa, kaikilla kouluasteilla. Workshoppia oli pitämässä kolme äidinkielen opettajaa ja yksi historian opettaja. Toivoin kovasti mukaan biologia tai fyysikkoa, mutta nämä saivatkin aikaan hyvinkin mielenkiintoisen keskustelun.

Keskustelun aloitti joukon ainoa historian opettaja, Robert (Bob) Blaskiewicz. Täälläpäin harmaita hiuksia aiheuttavat History Channelin ja muiden vastaavien kanavien Nooan arkin metsästykset yms selkeästi epätieteelliset, mutta dokumenttimuotoon tehdyt ohjelmat. Oppilaat eivät pysty erottamaan totuutta huuhaasta, mutta kuitenkin katsovat ohjelmia silmä kovana. Bob on ottanut suositun Ancient Aliens-ohjelman esimerkikseen ja oppilaat tekevät katsauksia ja tutkielmia ohjelmassa käsitellyistä aiheista. ”Onko mahdollista, että ulkoavaruuden olennot todella käskivät egyptiläisiä rakentamaan pyramidit?”. Raportteja käsitellään yhdessä ja erilaisia näkökulmia käydään läpi. Salaliittoteoriat toimivat hauskoina esimerkkeinä, joilla on mahdollista saada oikeita tapahtumia jäämään paremmin oppilaiden päähän. Ja tietenkin samalla oppilaat saadaan ajattelemaan kriittisesti ja oppimaan tiedon etsimistä.

Bob

Eve Seibert on äidinkielen opettaja ja hän puhui pitkään minulle aiemmin täysin tuntemattomasta aiheesta, Shakespeare-denialismista. Denialistien ideana on yrittää todistaa, ettei William Shakespeare- nimistä henkilöä ollut olemassakaan tai ettei hän kirjoittanut omia tekstejään. Aiheesta on ilmestynyt elokuva ”Anonymous", jonka jälkimainingeissa opettajat saavat edelleen valtavasti materiaalia ja ilmaisia "tutkimusmateriaaleja", joiden pohjalta olisi mahdollisuus todeta Shakespeare myytiksi. Hän on tehnyt tismalleen päinvastoin ja on käyttänyt hänelle toimitettua materiaalia malliesimerkkeinä loogisia virhepäätelmiä käsiteltäessä. Vetoaminen auktoriteettiin, vuosilukuihin, käsialanäytteisiin jne. Asia on vaikeaa, eikä siihen pääse kunnolla uppoutumaan vielä lukioikäistenkään kanssa. Opiskelijoille tulee helposti ”Ketä kiinnostaa?”-asenne ja hyvä harjoitus lässähtää.  Denialisteille on vastattu kirjan muodossa, jonka voi ladata linkin takaa.


"Todisteita" Shakespearea vastaan

Kolmantena puhujana oli Miranda Hale, joka opettaa erittäin konservatiivisessa koulussa erittäin uskonnollisille oppilaille retoriikkaa ja kirjallista analyysiä. Tärkeä osa oppimista on lähdekritiikki ja "turvallisten" lähteiden tunnistaminen ja käyttö. Hän kertoo saavansa erittäin usein raamatun yhdeksi lähteeksi ja yrittipä joku oppilas joskus tehdä lopputyökseen Mormonin kirjan oikeaksi todistamisenkin. Sehän on helppoa.. Kun Miranda oli yrittänyt nätisti selittää, ettei tarukirjaa noin vain voi todistaa oikeaksi vaikka niin kirjassa sanotaankin, oli oppilas suuttunut ja vanhemmat olivat tulleet puhelinlankoja pitkin kertomaan oman näkemyksensä lähdekritiikistä. Nykyisin opetus lähtee erittäin helpoista aiheista, esimerkiksi satukirjoista. Niiden poikkeamat todellisuudesta on helppo osoittaa ja kenelläkään ei ole ongelmia punahilkan kriittisessä analyysissä. Tästä voi pikkuhiljaa siirtyä eteenpäin vaikeampiin ja enemmän tunteita herättäviin aiheisiin. 

Viimeisenä puhui Peter Boghossian, joka puhuu periaatteessa samasta aiheesta myös sunnuntaina. Hän käyttää JREF:n sähköistä aineistoa opettaessaan. Aineisto on ilmaista, joten sen voi kopioida kaikille ilman mitään lupia tai korvauksia. Aineiston voi ladata englanninkielisenä PDF:nä linkin takaa. Peter opettaa ateismia yhtenä harvoista opettajista koko maassa ja käyttää Skypeä aktiivisesti opetuksessaan. Etäkurssien avulla myös uskonnollisista piireistä kotoisin olevat oppilaat voivat "salaa" opiskella haluamiaan aineita. Skype mahdollistaa myös vierailut virtuaalisesti kouluilla eri puolilla maailmaa. Lupasi tehdä vierailuja pyydettäessä myös Suomeen, aikaerosta huolimatta. Hänet löytää myös useista youtube-luennoista, joita hän aktiivisesti tekee. 


Peter

JREF-aineistoa tulee lisää koko ajan. Minä sain mukaani koko sarjan mukaanlukien neljä uutta vihkoa, joita ei saa vielä edes linkin takaa. Toivottavasti Suomesta löytyy joku riittävän aktiivinen ihminen, joka suomentaisi koko nivaskan. ;) Näitä on mahdollista tilata myös paperiversiona, mutta palaan siihen myöhemmin. Asian järjestäminen on hieman kesken.


JREF-aineistoa. Opettajan ja oppilaan aineisto erikseen.

Mikäli joku tämän blogin lukijoista ottaa käyttöönsä JREF:n materiaaleja, he toivoisivat palautetta sen käytöstä.








4 kommenttia:

  1. Kiitos hienosta blogista jo nyt. Sinulla on varmasti aivan mahtavaa siellä. Olen kade!

    Mielenkiintoista oli tuossa työpajassa tuon uskonnollisen koulun opettajan juttu siitä, miten kirjallisessa analyysissä sadun saduksi osoittaminen täytyy alkaa helposti tunnistettavista satukirjoista - jollaisia uskonnolliset kirjat, erityisesti Raamattu, eivät jenkeissä valitettavasti ole...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!

      Tuo on totta. Olen tavannut useita oopettajia Bible Beltin alueelta ja kuullut vaikka minkälaisia tarinoita. Opettajien täytyy olla ihan hissun kissun, kunnes saavat viran ja vasta sitten voi olla varma, ettei kukaan potki heitä pois.

      Poista
  2. Thanks so much for the great write-up of our workshop :) - Miranda

    VastaaPoista